Choosing Tester as Your Profession and Passion.

Assalamualaikum human! Happy Friday everybodyyyyyy.

*jejoget* dah jumaat woi! Hari yang ditunggu oleh semua manusia yang sudah bekerja. Alhamdulillah settle for another week. Okay topic for this post is "choosing tester as your profession and passion". Alhamdulillah, dah hampir 4bulan gua kerja as a tester. Nama position sebenar dia Software Quality Engineer 1, tapi biasa orang panggil tester je. Nampak macam cikai je kan? Tapi kerja banyak woo. Depend company jugak sebenarnya. 

Okay lets start with the definition of this profession, *acah acah mat salleh* 

A technician who conducts prescribed tests on software programs and applications prior to their implementation to ensure quality, design integrity and proper functionality. They apply rigorous testing methods including extensive end-user simulations to uncover program "bugs" which are then eliminated by the software programmers.

Jadi, dalam erti kata mudahnya tester ni cover kerja developer sebelum product tu deploy dekat site. Kitaorang jugak selalu di gelar "evil tester" sebabnya kitaorang selalu mencari kesalahan developer.


Gua kenal dengan profession tester ni masa internship, start dari situlah gua belajar nak buat testing, nak plan the test plan, sent out result apa semua. Sebenarnya gua takde niat pun nak menceburi bidang ni tapi gua cuba jugak mendalami profession ini. Masa memula gua intern tu agak kaku jugaklah sebab memang gua tak tengok coding pun then gua kena belajar SOP (Standard of Procedure) means kalau kau nak buat testing kau kena tahu apa procedure sebelum semasa dan selepas testing. Leceh sebenarnya, sebab lumrah developer or seorang pelajar yang core programming, kitaorang malas tahu and ikut procedure sangat. So kadang kadang aku langgar je procedure yang ada time internship tu pastu kena bebel dengan sv, amik kau! 

As a tester or QA you have to follow exactly what the procedure tells you, what you need to do before, during and after perform the testing. Before ; need to clarify what's the problem, what caused by and all the document you needed is there and also you know how to perform the testing. During ; you need to perform exactly the same test as mention by developer, and do not let developer touch your machine, got bugs? immediately report oh ya also have to write the test plan. After ; sent out the result. But that procedure for smooth testing lah, if got bugs in the middle of testing so have to wait the developer solved the bugs and after that we will re-test again. 

Sebenarnya on developer side dorang dah buat testing tapi testing dorang tak ikut procedure dan dorang test as developer point of view. Developer kadang test cikai cikai je pastu deliver ke QA, gua tahulah cemana perangai developer sebab gua penah jadi developer. *mood berlagak turn on* 

Sebenarnya QA ni baru je membiak dekat setiap company, dulu mana ada profession QA sebab developer dah buat testing sebelum deploy the product so nak buat apa hired QA? Tapi sekarang QA dah jadi asset dalam sebuah company sebab kadang kadang bugs yang developer tak boleh detect QA boleh detect sebabnya QA punya point of view lain sikit. Bukan lain tapi perfectionist, masa testing kitaorang akan bertukar menjadi end user (customer) kitaorang akan check one by one the function, kitaorang akan jadi cerewet. wakaka! Itu pasal lah kalau aku nampak alignment table kat web masa testing memang aku logged bugs je. Sebab kau nak deploy product haruslah kau buat product kau sesempurna yang mungkin, walaupun takde yang sempurna dalam dunia ni. Tester ni ada sebab nak elak market claim, bayangkan kau dah deploy product lepas tu ada bugs, customer complaint kan rugi dah tu. 

Gua ada pengalaman both auto and manual testing, sekarang aku buat auto-testing which means aku banyak guna tool and machine. Kalau masa intern aku buat manual-testing, which means aku banyak guna hardware board wire cable apa semua. Takde beza sangat pun both style sebab SOP still the same.

Alhamdulillah, aku bahagia kerja as a tester walaupun orang selalu kata "alah senang je kot jadi tester tak payah nak hadap coding" aku memang menyampah sampah dengan manusia yang kata camtu. Cuba lah try hidup tanpa tester, rasakan cemana. wakaka! Janganlah merendahkan job tester ni sebab kitaorang pun banyak kerja jugak, yang nak menjawab dengan management kitaorang. Ye kitaorang tahu kerja tester ni test je tapi kitaorang tak test membabi buta. Kitaorang kena ikut SOP lepas tu kena make sure product tu takde error baru boleh deploy. Nanti kalau ada market claim yang first kena menjawab QA. Ye gua akui yang kitaorang tak payah tengok coding tapi tapi tapi kitaorang kena tahu jugak pasal coding, so nanti takdelah kitaorang claim semua yang tak elok tu sebagai bugs. 

A good tester is not measured by how many bugs you find but how can you prevent error while deploying the product. 

As the conclusion, semua kerja susah. Takde kerja senang, even kerja mintak sedekah pun susah woo. Susah bila part kau kena berlakon tu haa. 

So janganlah suka sembang kerja ni senang kerja tu kacang ye anak anak sekalian, semua kerja susah. Okay geng! gua nak sambung kerja. Adios!

Comments

Popular Posts